Mainonnan uhrit

Paikallinen uusi talli tunkee mainoksiaan alueen facebook-kirpputorille. Ärsyttävää. Ryhmähän on tarkoitettu myymistä varten. Siis käytettyjen tavaroiden myymistä varten. Ei talliyrittäjien mainoksia varten. Facebookia selaillessasi samat mainokset pompsahtavat silmillesi useammasta paikasta. Samaa mainosta on jaettu myös kaikkien lähikuntien puskaradio-ryhmiin. Tuplaärsyttävää asiasta tekee sen, että yksi kaverisi on mennyt jakamaan myös tuon pikkutallin julkaisun omalla aikajanallaan. Taitaa olla vähän yksinkertainen kaveri, eikö se tajua mainostavansa ilmaiseksi sitä tallia?

Törmäät saman tallin paperiseen mainokseen paikallisessa kahvilassa käydessäsi. Mikä sekin luulee olevansa? Onko se oma talli muka niin erinomainen, että sitä pitää joka paikassa mainostaa. Aika tyrkkyä tunkea mainoksiaan joka paikkaan. Vaikuttaa ehkä jopa vähän epätoivoiselta? Kyllähän asiakkaat löytävät laadukkaalle tallille ilman mainontaakin. Puskaradion voima on valtava, kaikkihan sen tietää.

Pilaako pienyrittäjä sinunkin päiväsi? Oletko sinäkin mainonnan uhri?

Harva aloitteleva yritys alkaa menestymään ilman minkäänlaista markkinointia. Markkinointi on yksi niitä peruspilareita, jonka varaan uutta yritystä aletaan rakentamaan. Myös vanhemmat yritykset saattavat hyvinkin tarvita markkinointia houkutellakseen uusia asiakkaita.

Koska ihmiset eivät tapaa toisiaan enää joka lauantaiaamuna torilla, on tieto paikallisista palveluista saatava jotain muuta kautta. Puskaradion voima on kyllä vahva, mutta se on valitettavan hidas keino markkinoida. Harvalla yrittäjällä on mahdollisuuksia jäädä odottelemaan kovin montaa vuotta, että tieto hänen palveluistaan leviää riittävän laajalle pelkän puskaradion varassa.

Nykypäivänä markkinointi onkin muuttunut hyvin pitkälti digitaaliseksi, ja sitä kautta mainokset pääsevät tunkeutumaan arkeemme, halusimme sitä tai emme.

Yrittäjä tarvitsee siis markkinointia saadakseen yrityksen menestymään. Peruskateellisia lukijoita varten selvennetään vielä, että tämä ei nyt tarkoita että kyseinen hevosalan yrittäjä siltikään tulee hirvittävän rikkaaksi, vaan todennäköisesti nippanappa kykenee elättämään itsensä omalla työllään. Vaihtoehtoisesti hän voisi myös maata sohvalla ja nostaa työttömyystukea, sillä kaikkihan me tiedämme, että hevosalalle kouluttautuneen ja varsinkin perheellisen ihmisen on jokseenkin hankalaa löytää työpaikkaa omalta alaltaan.

Miksi meitä sitten ärsyttää niin suunnattomasti paikallisen hevosyrittäjän tekemä markkinointityö?Olemmeko sittenkin vain niin kateellisia ja katkeria ihmisiä, että meidän on vaikea sietää ajatusta, että joku muu pystyy elättämään itsensä hevosalalla yrittäjänä toimiessaan?

Todennäköisesti hän on väsännyt mainoksia ja julkaisuja kymmentuntisen työpäivän päätteeksi. Aikaa tähän likeni heti sen jälkeen kun viimeiset asiakkaat on palveltu, hevoset hoidettu, talli suljettu ja mahdollinen oma perhe ruokittu ja lapset laitettu nukkumaan. Kello on siis todennäköisesti jotain 21 ja 23 välillä.

Hevosalan pienyrittäjille markkinointikanavia on tarjolla rajoitetusti. Hienoista kotisivuista ei ole hyötyä, jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä niitä. Aikakausilehdissä markkinoiminen on kallista, eikä todennäköisesti tavoita kohdeyleisöä. Internetin mainoksetkin maksavat, ja saattaa olla melkoista hakuammuntaa, jotta netin ihmemaailmassa onnistutaan löytämään ne omat potentiaaliset asiakkaat.

Facebookiin julkaisunsa jakanut yrittäjä odottaa tuskanhiki valuen sitä ensimmäistä neropattia, joka menee avaamaan sanaisen arkkunsa kommenttikenttään ja ilmoittaa, kuinka palvelu on liian kallis, halpa, kaukana, lähellä, vääränlainen tai tarpeeton. Mikäli tämä neropatti ei puutu edellä mainittuihin asioihin, niin hän saattaa tuoda julki omaa älykkyyttään ihan vain mainitsemalla, että tämä julkaisu on ilmiselvä mainos. Ihan vain varoittaakseen niitä muita, jotka eivät sitä mainokseksi hoksaisi ja kiinnostuisivat kyseisen yrittäjän tuottamasta palvelusta. Sen kerran kun tuo neropatti on hiljaa, tulee ryhmän ylläpitäjä mainitsemaan, että julkaisu ei kuulu kyseiseen ryhmään. Huolimatta siitä, että missään ei ole mainittu, etteikö ryhmässä saisi markkinoida. Kyseisen yrittäjän pärstäkerroin, palvelut tai tapa toimia ei vaan satu miellyttämään arvon ylläpitäjää.

Harva mainos kuitenkaan on vahingollinen tai loukkaa ketään oikeasti. Markkinointi on vain tapa levittää tietoa palveluista, ei sen kummempaa. Olethan itsekin saattanut joskus ilahtua nähdessäsi hyvän tarjouksen ja ilman markkinointia se olisi jäänyt sinulta näkemättä. Mitäs jos ensi kerralla jakaisit itsekin sen yrittäjän tekemän julkaisun facebookissa? Se ei maksa sinulle mitään, mutta saattaa auttaa jotain elättämään itsensä.

Osa Hevoluution lukijoistakin saattaa olla mainonnan uhreja. Oletko yksi niistä? Ärsyttikö sinua nähdä joko suora tai epäsuora mainos blogistamme? Oletko miettinyt miksi se ärsytti sinua?